Eat, train, sleep and repeat. Eat, train, sleep and repeat. Det är grunderna när det är träningsläger och det är verkligen någonting som jag trivs med. Enkelheten, strukturen, träningen, tillgängligheten och gemenskapen. Att samlas med ett gäng andra likasinnade personer som man kanske inte alls känner sen tidigare, men med sporten gemensamt så är det verkligen inte svårt att umgås.

I år valde jag att köra träningsläger på Mallorca. Fullkomligt älskar den ön för den erbjuder verkligen allt. Utmanande cykelpass i bergen med enastående vyer (ja, man hinner njuta av vyerna också för det går så långsamt uppför, hahaha) eller om man önskar platta snabba vägar genom en massa mysiga byar, härlig strandlöpning eller utmananade traillöpning, havssimning eller traditionell poolsimning. Ja möjligheterna är många och det passar mig perfekt.

I år blir det totalt 3 veckor på Mallorca. Nu, den här veckan har jag bott på Next Level Camp i Alcudia som drivs av Frank och Kaisa. Tillsammans har de ett gäng guider (som även är adepter till Frank och proffstriathleter och de assisterar som guider vid cykelturerna). I övrigt så var vi ett gäng svenskar, danskar, norrmän, någon tysk och några amerikaner på plats. Ett riktigt gött gäng med andra ord.

Som sagt, det jag gillar med träningsläger är bland annat enkelheten. Du har det mesta samlat på ett ställe. Maten serveras till dig varje morgon och kväll, träningen finns precis utanför dörren, det är liksom optimerat för att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning.

Ni vet man går upp på morgonen, drar bort gardinen ifrån fönstret, tittar ut och inser att, ja, idag blir det en fin dag (oftast säger vädret det iaf 🙂 ). Sen klär man på sig och går ned till stranden för lite morgonyoga/rörlighet med Jona. Där och då inser man att kroppen mår bra av att mjukas upp lite för nacken är lite stel efter gårdagens 5-timmarspass och så även höfterna. Därefter går man vidare till frukostbuffén, inga stora utsävningar i vad som äts utan det är yoghurt, musli, ägg, frukt, nötter, bröd och nån pannkaka med något chokladigt kladd på, hyfsat lättsmällt mat som ger energi inför dagens träning. Därtill intas X antal koppar kaffe.
När frukosten är intagen gör man sig iordning inför dagens träning som i det här fallet nästan alltid börjar med cykling. Klä på sig cykelkläder, blanda sportdryck, checka cykeln, fläta håret och till sist sätter man på sig sina Oakleys och man är redo för dagen.

När cyklingen är klar snöras löparskorna på och ett brickpass avverkas alternativt tar man sina simväska och sticker till poolen. Däremellan ser man också till att man får i sig lite mat. Träningsdagen avslutas med en till session med Jona som kör ett kombinerat stretch- och rörlighetspass.

Till sist går man till kvällsbuffén och fyller på energidepåerna, efter 3-6 h träning är man ganska hungrig kan jag lova. Sen somnar man gått på kvällen.

Längsta och tuffaste dagen hade jag i torsdags. Då var det ”Tour of the King” som stod på cykelschemat, en cykeltur på ca 14 mil inklusive en hel del klättringar däribland en lång klättring uppför den berömda Puig de Major, en stigning som är ca 10-12 km och som tar allt mellan 40-60 min. Dagen innan vi körde passet hade jag en lugnare dag med ”bara” 3000 m simning och 4 mil finfikacykelrunda så mina ben var ganska fräscha inför den här långa dagen. Ni som känner mig vet att jag ibland får lite tokiga idéer. När vi hade gjort första lite längre klättringen på ca 15-20 min kom jag på att jag var sugen på att lägga till Sa Calobra (en stigning på 9,5 km och som tar allt mellan 30-50 min). Jag slängde iväg ett mess till Andreas för att fråga ifall jag kunde lägga till den på rundan, trodde inte han skulle svara ja.

Innan Piggen (Puig de Major) så sa jag till gänget att jag funderade på att köra Sa Calobra också, de tittade på mig som att jag vore dum i huvudet. En av norrmännen sa att han isf ställer upp och hänger på, jag sa att antagligen kommer min tränare säga nej så det blir nog ingen Sa Calobra.

Uppför Piggen hör jag hur det plingar till i mobilen och väl uppe kollar jag och då har Andreas svarat ”Japp”. Så ni inser nog vad jag gjorde, yes jag körde Sa Calobra som ett extra tillägg på den redan långa rundan. Fick tack och lov med mig norrmännen Richard och Hans Christian (som för övrigt körde Sa Calobra dagen innan så de var lite möra 😊 ) med mig som sällskap, tack för det killar!

Så den 14 mil långa turen blev istället 16 mil och de fräscha benen var lite mindre fräscha på kvällen kan jag säga, men med en massa mat och sömn löste jag ändå dagen efter otroligt bra.

Nu är den här veckan över och nu blir det några veckor hemma i Sverige innan jag sticker till Mallorca igen. Det har verkligen varit en helt fantastisk veckan på så många sätt och vis. Kom in i ett riktigt skönt lugn och fick till riktigt bra träningspass både tillsammans med de andra deltagarna, men också några pass på egen hand.

Nästa omgång blir i april, då är det tillsammans med Andreas och hans training camp som han håller i tillsammans med Go Active Travel. Själva lägret är mellan 13-20 april, men jag sticker ned en vecka tidigare för att få träna ytterligare lite till. Har knappt kommit hem, men jag saknar redan Mallorca så det känns bra att det inte är så många veckor hemma.

Puss

Vi ses om ett par veckor Mallorca