20151210_Julia_0647

2015 ett år med tävlingar, spänning, beslut och skratt

Så var det dags att sammanfatta 2015 med några ord och bilder. För att ni inte ska få en chock innan ni börjar läsa så kan jag förbereda er på att det kan bli ett långt inlägg. Det är ju ändå 12 månader som ska sammanfattas och som ni säkert förstår så innehåller ju varje månad en mängd extremt viktig information. Nej skämt å sido, men ta en kopp kaffe eller två så kör vi.

Januari

Det nya året började med en 9 mils cykeltur tillsammans med några killkompisar. Det blåste och var allmänt kallt. När vi hade 3 mil kvar fick Daniel kedjehaveri och vi fick transportera honom en bra bit tills en vänlig själ stannade och kunde ge honom skjuts hem. Dagen efter körde vi Birthday Swim då Simon fyllde år den helgen. Birthday Swim innebär 100x100m, dvs totalt 1 mils simning, det var riktigt roligt, jobbigt såklart, men helt klart någonting jag vill göra igen.

Birthday swim

IMG_1724Vi ställer alltid upp för varandra
IMG_1733En kort paus i vår långsimning

Då det inte var under nollan under i princip hela vintern blev det en hel del utecykling. Långpass nummer 2 blev min första megabonk vid cykling. Efter två timmars cykling var jag helt slut. Då minns jag att en av killarna sa ”det är typ 2 mil kvar”, det visade sig vara fel, det var mer 5 mil kvar. Att gå in i väggen vid träning är inget kul, men nyttigt.

Trots energibrist hos vissa av oss försöker vi alltid hålla humöret uppe

Styrketräning och flexibilitet var någonting som kom in regelbundet i mitt vinterschema och på torsdagar körde jag torsdagsfys med klubben där vi bland annat övade handstående.

handstående

Tränar på handstående

Februari

Utecykling på helgerna fortsatte under februari, varje helg innehöll i princip långpass omkring 10 mil (någon helg klämde jag in ett FTP-test också och höjde mina resultat sakta men säkert). Höjdpunkten kördes på Alla Hjärtans Dag, 16 mil tillsammans med ett gäng grabbar.

Långrundor på helgen med obligatorisk fikapaus

Jag vågade också lägga in lite mer löpning efter att ha varit lite försiktig under ett par veckor.

Långpass à två timmar

Sista lördagen i februari slog Musette upp dörrarna och detta visade sig vara ett klockrent koncept och det nya cykelhaket i Malmö.

Musette

Mars

Skrev ett inlägg om hur en helt vanlig tisdag ser ut för mig. Här kan ni hitta det inlägget. 2016 kommer se lite annorlunda ut då jag kommer gå ned i arbetstid till 80 % så jag tänkte göra en uppföljning på just det tisdagsinlägget. Fast det var ju inte det jag skulle skriva om nu. Tillbaka till mars.

TT-premiär 2015

Vårcykling när den är som bäst

I mars åkte TT-cykeln fram efter att ha varit inomhus under vintersäsongen. Att byta trainer mot vanliga vägar är en befrielse, trots att jag har en förmåga att klara ganska mycket trainerpass. Helgerna fortsatte med långpass cykling med grabbarna på lördagarna där det pratades väldigt mycket watt, FTP, CTL, ATL och andra träningstermer och oftast långpass löpning på söndagarna.

April

I april blev jag förälskad. Jag var inte alls beredd på det, men det skedde. 1 april blev jag förälskad i Mallorca. Första veckan i april åkte jag och Pernilla dit för en träningsvecka. Mallorca är i prinicp raka motsatsen till Malmö och Skåne där jag bor, när det kommer till backar. Mallorca är ett himmelrike med underbar natur och härligt klimat. Veckan på Mallorca gav mig mängder med höjdmeter och cykelmil, några löpmil och ett par meter öppet vatten-simning. När jag lämnade ön var jag först lite ledsen, men sen lycklig för jag visste att jag skulle komma tillbaka en månad senare för att delta i Ironman 70.3 Mallorca.

IMG_2075Berg, hav och vackert väder, helt underbart
IMG_2058En dag på Mallorca, den här brännan övergick i KNALLRÖD färg och gjorde riktigt ont
IMG_2088Backintervaller när dem är som bäst

Väl tillbaka i Malmö så fortsatte långcyklingen med mycket snack om butterkaka i Billinge och jag hann också med att vinna Helenholms halvmarathon på nytt PB, detta dagen efter ett långcykelpass på 17 mil.

Maj

Maj var månaden för tävlingspremiär i form av Ironman 70.3 Mallorca. Tävlingen var för mig en förberedelse inför mitt stora mål för 2015 nämligen VM i långdistans i Motala senare i juni. Man talar ofta om A, B och C-tävlingar där A-tävlingar är de viktiga, stora tävlingarna på säsongen, dvs de tävlingar då man toppar sig och drar ned på träning ett par veckor innan och kör ett par race preparations-veckor. B-tävlingar lite mindre viktiga, man drar ned lite på träningen, men inte fullt lika mycket som vid en A-tävling. C-tävling ja då kör man i princip på som vanligt fram tills tävling. Så fungerar i alla fall mina A, B och C-tävlingar. Mallorca var en B för mig. Trots B-tävling lyckades jag vinna min AG 30-34 och kvalade därmed in till VM i Ironman 70.3 i Zell Am See. Bättre start på säsongen kunde jag inte önskat mig.

IMG_2335 Prisutdelning AG 30-34
IMG_2390På toppen av Puig Major

Jag blev ju som sagt förälskad i Mallorca under min första vistelse och tack och lov stannade vi några dagar efter tävlingen och lyckades cykla en hel del. Längsta passet blev 8 timmar i sadeln och ett antal tusen höjdmeter, himmelriket! Två veckor på Mallorca var det jag fick ihop under 2015 och det var underbara veckor. Resten av maj spenderades i Skåne där jag istället för berg fick kämpa mot vinden på cykelpassen. Längtan att få börja simma i havet började komma, men premiären uteblev i maj, det var fortfarande för kallt.

Juni

Så var vi framme i juni. I juni gick min första stora tävling för säsongen av stapeln. Som vanligt så var vädret i princip bedrövligt under juni månad vilket gjorde att OW-simningen blev väldigt dålig. Mitt första pass i havet varade i 20 minuter och krävde 40 minuters upptining i duschen efteråt. Vågorna var inte heller nådiga emellanåt och det blev många vågsurfspass. Juni avslutades med VM i långdistans i Motala. Jag slutade på en andraplats i min AG vilket jag är överlag väldigt nöjd med. Det finns dock en del saker som jag fortsätter slarva med under tävling och detta är någonting som jag måste fixa. Men som sagt, juni innebar ett VM-silver i AG 30-34.

Västra hamnen juni 2015. Vind, vind och så lite mer vind

I mål på en 2:a plats

I mål på VM på en 2:a plats

Juli

Började juli med lite fri lek som för mig innebar 2 veckor där jag fick göra precis vad jag ville. I praktiken blev det 2 veckor med en massa cykling, närmare bestämt 100 mil totalt. Ni börjar kanske förstå att jag gärna cyklar långt och länge :). När min lekperiod var över var det dags att försöka strukturera upp mig inför mitt andra stora mål med 2015 nämligen VM i Ironman 70.3 i Zell Am See. Under den här perioden stod jag utan tränare, vilket gjorde saker och ting lite svårare med planeringen, men jag hade ändå bra input dels ifrån min kommande tränare Andreas, men även ifrån andra håll. Den där kalla OW-simningen blev tack och lov bättre och bättre. I slutet på juli fick jag frågan ifall jag ville delta som modell i den kommande mobil-appen StrongMom vilket jag såklart ville vara. Appen är framtagen för kvinnor som vill bli, är eller varit gravida och innehåller bilder och videor baserat på vart i graviditeten du befinner dig i. Så under tre dagar filmades det för fullt och resultatet publicerades i december (fast dit har vi ju inte kommit än).

Ute på långcykling mitt i Skåne, grusväg händer till och från när man cyklar med det här gänget

Ibland tittade solen fram på mina cykelturer, det är oftast ett trevligt inslag

Augusti

Så var vi framme i augusti, vilket blev den stora tävlingsånaden för den här säsongen då VM i Ironman 70.3 gick av stapeln. Månaden började med Malmö Triathlon som jag körde för 4:e året i rad. Förra året tog jag hem segern i motionsklassen och jag behöll förstaplatsen även i år. Resten av augusti bestod av förberedning inför VM i Zell am See. Mina förväntningar på tävlingen var ganska blandade. Självklart ville jag ju se hur väl jag stod med resterande tjejer i min ålder, men jag visste att det skulle vara ett tufft lopp med både många höjdmetrar och väldigt varmt.

IMG_3907 Klippte av mig mitt långa hår i hopp om att spara några watt på cyklingen 😉
IMG_3998 Race redo till VM

Jag slutade på 28:e plats i min AG efter en ok simning och cykling, men en löpning som bestod av löpning blandat med gång. Min kropp hanterade värmen och höjden väldigt dåligt, men jag blev en erfarenhet rikare och bara att få komma iväg och tävla på ett världsmästerskap är en stor grej bara det. Sen hade jag precis som i Motala en grym hejarklack på plats, alltid lite extra härligt att ha med en familj som hejar på en längs med banan.

September

September blev månaden då jag avslutade min tävlingssäsong för 2015. Avslutningen blev i form av Ironman 70.3 i Århus, Danmark. Jag anmälde mig i sista stund och åkte dit tillsammans med min vännina Mette. Det var en fruktansvärd tävling pga vädret. Simningen blev nerkortad till 1000 m pga vindarna och det regnade hela tävlingen. Trots dessa miserabla förhållanden slutade jag på en 2:a plats i min AG och 5:a totalt av tjejerna.

IMG_4197 Dagen innan tävlingen i Århus, blåsigt och extremt höga vågor kortade ned simningen
IMG_4160 På jobbresa, körde en avkopplad uppladdning till Århus 🙂

Oktober

I oktober tog jag ett av mina större beslut inom triathlon sedan jag började med sporten. Jag bestämde mig för att gå ifrån att köra Age Group till att tävla i proffsklass. För mig var det ett stort beslut då det sätter väldigt mycket högre krav på min träning, men jag tror att min resa faktiskt bara är i början och att det finns mycket att utveckla. Jag började arbeta med en ny coach i form av Andreas Lindén. Styrketräningen kom tillbaka som ett regelbundet inslag i träningsschemat. Jag offentliggjorde även en ny sponsor i form av Dr Sanna som dels kommer hjälpa mig med ekonomiskt bidrag, men även produkter. Med mindre träning på schemat finns det också utrymme för mer social aktivitet och en kräftskiva med jobbet slår aldrig fel.

IMG_4783 Fullt upp med mina marklyft
IMG_4230 Kräftskiva med jobbet

November

Året börja närma sig sitt slut och även detta inlägg (är ni fortfarande kvar?!? ). Fokus under november var att bygga en starkare kropp och lite mer sim- och löpfokus. Simningen går stadigt framåt, små steg, men framåt. Löpningen blir också mer och mer stabil och jag kan springa i princip helt utan bekymmer. Inte för att jag har haft bekymmer på länge, men löpningen är ju den sport där det är lätt att kroppen blir överbelastad. Utecyklingen ersattes allt oftare av inomhuspass på trainern. Jag gillar ju cykla långt och länge ute, men jag gillar även trainerpass där jag får köra kort och hårt. Kalla mig galen eller vad ni vill.

Morgonlöpning under offseason, lugnt, avslappnat, rogivande

Trainerpass, jag, cykeln och wattmätaren, bara att köra med andra ord

December

Så var årets sista månad här. I december avslutade jag ett kontrakt och startade två nya. Det första nya är med Runners Store i Malmö som kommer hjälpa mig med utrustning och kläder för löpning. Det andra nya är tillsammans med Musette i Malmö som kommer se till att jag cyklar på cyklar ifrån BMC. Annars har december bestått av mer träning, planering inför 2016 och nu har julen avklarats. För att sammanfatta igen 2015 så är det ett år som jag är väldigt nöjd med, mycket har hänt, men min resa är som sagt bara i början och jag är spänd på vad som kommer att ske under 2016. Stort tack till alla som har stöttat och hjälpt mig under 2015. 2016 kommer bli ännu bättre och jag hoppas att ni följer med även under det året.